Opel Zafira B με κινητήρα Ζ18ΧΕR

Οδηγίες τοποθέτησης – Σωστές πρακτικές
Opel_Zafira_1.8_VVT_001.jpg

Αντικατάσταση γραναζιών μεταβλητού χρονισμού και ιμάντα χρονισμού σε Opel Zafira B με κινητήρα Ζ18ΧΕR (1800cc)

Στα πλαίσια του ολοκληρωμένου πακέτου Τεχνικής Υποστήριξης από την INA και τον όμιλο Schaeffler, σας παραθέτουμε μια σειρά άρθρων με οδηγίες αντικατάστασης συστημάτων χρονισμού με ιμάντα ‘βήμα προς βήμα’ για τα δημοφιλέστερα μοντέλα της αγοράς.
​​​​​​​

Opel_Zafira_1.8_VVT_002.jpg

Στο παρακάτω τεχνικό άρθρο γίνεται αναφορά στο Opel Zafira B με κινητήρα Ζ18ΧΕR (1800cc) και περιλαμβάνει την αντικατάσταση των γραναζιών μεταβλητού χρονισμού καθώς και του ιμάντα χρονισμού και των υπολοίπων μερών του συστήματος (Εικόνα 2).

Opel_Zafira_1.8_VVT_003.jpg

Η ΙΝΑ για μια ακόμη φορά πρωτοπορεί και συνδυάζει την απαράμιλλη ποιότητα πρώτης τοποθέτησης ΟΕΜ με την τεχνογνωσία των αναγκών του aftermarket σε ένα κιτ που περιλαμβάνει ότι είναι απαραίτητο για την αλλαγή του ιμάντα χρονισμού αλλά και των υπολοίπων εξαρτημάτων του (Εικόνες 3 και 4).

Opel_Zafira_1.8_VVT_004.jpg

Στο εν λόγω αυτοκίνητο, ο κινητήρας έβγαζε θόρυβο με τη μορφή κροταλίσματος και φυσικά δεν είχε και απόδοση, χωρίς να έχει αποθηκευμένα σφάλματα στην μονάδα του κινητήρα. Αυτό συνέβαινε φυσικά, γιατί ο μεταβλητός των εκκεντροφόρων, δε μπορούσε να μεταβάλλει τις μοίρες προπορείας και αργοπορίας, αλλά οι τιμές παρέμεναν εντός των ορίων της μονάδας, οπότε δεν το αντιλαμβανόταν σαν πρόβλημα για να καταγράψει κωδικό βλάβης.

Ξεκινώντας λοιπόν από το χώρο του κινητήρα, αφαιρούμε ολόκληρο το φιλτροκούτι και το σωλήνα μέχρι το MAF, για να κερδίσουμε τον απαραίτητο χώρο εργασίας μας (Εικόνα 5 και 6).

Opel_Zafira_1.8_VVT_005.jpg

Στη συνέχεια, αφαιρούμε το πλαστικό κάλυμμα του ιμάντα χρονισμού, παρατηρώντας τα δύο γρανάζια των μεταβλητών, εργοστασιακά στη συγκεκριμένη περίπτωση και φυσικά κατασκευασμένα από την ΙΝΑ (Εικόνα 7).

Opel_Zafira_1.8_VVT_006.jpg

Αφού αφαιρέσουμε τον εξωτερικό ιμάντα και τον τεντωτήρα του, θα πρέπει να στηρίξουμε τον κινητήρα από το κάτω μέρος, βγάζοντας πρώτα τη ποδιά της πλευράς του συνοδηγού, καθώς το επόμενο βήμα μας είναι να αφαιρέσουμε τελείως τη βάση του κινητήρα και πάνω από το πλαίσιο αλλά και τη μεταλλική στήριξή της πάνω στο μπλόκ (Εικόνες 8, 9, 10 και 11).

Opel_Zafira_1.8_VVT_007.jpg

Έχοντας τώρα διαθέσιμο τον μέγιστο δυνατό χώρο για να μπορούμε να δουλέψουμε, παρατηρούμε και μια διαρροή λαδιού, που ενδεχομένως προέρχεται από το χώρο του ιμάντα χρονισμού (Εικόνα 12).

Opel_Zafira_1.8_VVT_008.jpg

Προχωράμε στην αφαίρεση της τροχαλίας του στροφάλου και επιβεβαιώνουμε τη διαρροή από τη περιοχή του ιμάντα (Εικόνα 13). Αφαιρούμε το κάτω πλαστικό κάλυμμα και πλέον έχουμε πλήρη εικόνα του συστήματος χρονισμού και της διαρροής η οποία προέρχεται από τις τσιμούχες των εκκεντροφόρων (Εικόνα 14 και 15). Διαρροή έχουμε από τη μια, αλλά τεχνικά και λόγω κόστους θα αντικαταστήσουμε και τις δύο. Σε αυτές τι περιπτώσεις επιβάλλεται η αντικατάσταση και του ιμάντα χρονισμού και των υπολοίπων μερών του καθώς επηρεάζονται άμεσα τα υλικά και η σωστή λειτουργία τους.

Opel_Zafira_1.8_VVT_009.jpg

Πριν αφαιρέσουμε άλλα εξαρτήματα από το σύστημα χρονισμού, θα πρέπει να φέρουμε τον κινητήρα σε κατάσταση «κλειδώματος».

Τα σημεία που κλειδώνει, είναι για τους εκκεντροφόρους η πίσω πλευρά, ενώ στον στρόφαλο, έχουμε σημάδια. Σε αυτή τη περίπτωση θα χρησιμοποιήσουμε και στα γρανάζια πρόσθετο ειδικό εργαλείο, αφού θα αντικαταστήσουμε και αυτά.

Με σύντομες διαδικασίες, αφαιρούμε το πλαστικό κάλυμμα του πολλαπλασιαστή, τον πολλαπλασιαστή τον ίδιο, τη πρίζα της ηλεκτροβαλβίδας της εξαγωγής και το ψευδοκάπακο των βαλβίδων, για να μας επιτραπεί η πρόσβαση στο πίσω μέρος των εκκεντροφόρων (Εικόνες 16, 17 και 18).

Opel_Zafira_1.8_VVT_010.jpg

Η εικόνα που θα πρέπει να έχουμε μετά από όλα αυτά είναι η εικόνα 19.

Opel_Zafira_1.8_VVT_011.jpg

Το ειδικό εργαλείο, θα πρέπει να τοποθετηθεί στις αυλακώσεις που έχουν στο πίσω μέρος τους οι εκκεντροφόροι και θα μπαίνει αρκετά σφιχτά, περιστρέφοντας τον κινητήρα μέχρι να έρθει σε αυτό το σημείο (Εικόνες 20 και 21). Όταν θα τοποθετηθεί, το σημάδι του στροφάλου θα πρέπει να είναι επίσης ακριβώς στο σημείο αναφοράς του (Εικόνα 22).

Opel_Zafira_1.8_VVT_012.jpg

Πλέον, είμαστε έτοιμοι να αφαιρέσουμε τον ιμάντα, τον τεντωτήρα, το ρουλεμάν και φυσικά τα γρανάζια των εκκεντροφόρων. Αφαιρούμε και τις δύο τσιμούχες, πλένουμε όλο το σύστημα, για να είναι καθαρό από λάδια, σκουπιδάκια, ρινίσματα κτλ. και στη συνέχεια τοποθετούμε τις νέες τσιμούχες στη θέση τους, με προσοχή (Εικόνες 23, 24, 25, 26 και 27).

Opel_Zafira_1.8_VVT_013.jpg

Κατόπιν, τοποθετούμε τα δύο γρανάζια, με τα σημάδια τους να συμπίπτουν με αυτά του ειδικού εργαλείου και φυσικά του χρονισμού και τα σφίγγουμε με τις νέες βίδες που περιλαμβάνονται στις συσκευασίες τους σύμφωνα πάντα με τη ροπή που δίνει ο κατασκευαστής (Εικόνες 28 και 29).

Opel_Zafira_1.8_VVT_014.jpg

Στη συνέχεια, τοποθετούμε το ρουλεμάν και το σφίγγουμε πάντα με τη ροπή που ορίζει ο κατασκευαστής (Εικόνα 30), ενώ ο τεντωτήρας, εκτός ότι τοποθετείται με προσοχή και με το έλασμα στην ειδική εσοχή του κινητήρα (Εικόνα 31), θα πρέπει να ακολουθήσουμε κατά γράμμα, τις ειδικές οδηγίες χωρίς λόγια, που πάντα περιέχονται στη συσκευασία των κιτ της ΙΝΑ (Εικόνα 32 και 33).

Opel_Zafira_1.8_VVT_015.jpg

Εδώ, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε, ότι το ροπόκλειδο αποτελεί, πολύ περισσότερο από ότι παλιότερα, βασικό εργαλείο για τέτοιες εργασίες, καθώς αποτελεί καθοριστικό παράγοντα μεταξύ άλλων και στη προ φόρτιση των ρουλεμάν του χρονισμού και όχι μόνο.

Αφού όλα μπούνε στη θέση τους και ακολουθήσουμε την οδηγία για 2 περιστροφές του στροφάλου και επανέλεγχο τάνυσης και χρονισμού, είμαστε έτοιμοι να επανατοποθετήσουμε όλα τα εξαρτήματα στη θέση τους (Εικόνες 34-39).

Αντίστροφη ακριβώς σειρά, ακολουθούμε κατά την τοποθέτηση όλων αυτών των εξαρτημάτων.

Εκτός από ακουστική, η διαφορά στη λειτουργία και την απόδοση του κινητήρα, είναι άμεσα αντιληπτή. Η κατανάλωση από την άλλη, θα πέσει δραματικά, επαναφέροντας τη στα σωστά και εργοστασιακά επίπεδα.

Τελειώνοντας, θα πρέπει να συμβουλευτούμε για ακόμη μια φορά την οδηγίες «χωρίς λόγια» που περιλαμβάνονται μέσα σε κάθε κουτί εξαρτημάτων της Schaeffler,οι οποίες στη συγκεκριμένη περίπτωση αναφέρουν τη διαδρομή του ιμάντα μεταξύ των εξαρτημάτων του, που ακολουθείται στο συγκεκριμένο σύστημα αλλά και τις υπόλοιπες διαδικασίες τοποθέτησης.