Renault Scenic III GT

Οδηγίες τοποθέτησης – Σωστές πρακτικές
Renault_Scenic_III_GT_LuK2.jpg

Στα πλαίσια του ολοκληρωμένου πακέτου Τεχνικής Υποστήριξης από τη LUK και τον όμιλο Schaeffler, σας παραθέτουμε μια σειρά άρθρων με οδηγίες αντικατάστασης συμπλέκτη ‘βήμα προς βήμα’ για τα δημοφιλέστερα μοντέλα της αγοράς.

Στο σημερινό άρθρο αναφερόμαστε στο Renault Scenic III GT, με κινητήρα 1500 κ.εκ με τύπο K9K (εικόνα 1).

Η επισκευή δεν αφορά έναν συμβατικό συμπλέκτη, αλλά την αντικατάσταση του ξηρού διπλού συμπλέκτη με κιβώτιο DC4 (εικόνα a).

Renault_Scenic_III_GT_LuK3.jpg

Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο έχει διανύσει 160.000 κμ με το συμπλέκτη της πρώτης τοποθέτησης.

Ο κωδικος που αντιστοιχεί στην επισκευή είναι ο παρακάτω: (εικόνα b)

Το RepSet 2CT LuK (τεχνολογία διπλού συμπλέκτη) περιλαμβάνει όλα τα εξαρτήματα που απαιτούνται για την αντικατάσταση του συστήματος διπλού συμπλέκτη. Συνίσταται η αντικατάσταση του συστήματος εμπλοκής μαζί με τον διπλό συμπλέκτη, καθώς είναι πιθανό να υποστεί επίσης φθορά (εικόνα 2).

Αυτές οι οδηγίες αφορούν:
6τάχυτο κιβώτιο DC4 Renault με διπλό ξηρό συμπλέκτη εξοπλισμένα με LuK RepSet 2CT, κωδικός ανταλλακτικού 602 0005 00.
Με τη χρήση του ειδικού εργαλείου:

  • Βασικό σετ εργαλείων LuK, αρ. ανταλλακτικού 400 0418 10
  • Σετ εργαλείων LuK Renault, αρ. ανταλλακτικού 400 0423 10
  • Σετ εργαλείων ευθυγράμμισης LuK, αρ. ανταλλακτικού 400 0425 10

Renault_Scenic_III_GT_LuK4.jpg

  1. Διπλός συμπλέκτης
  2. Δίχαλο για συμπλέκτη 1 (Κ1)
  3. Ελατήρια υποβοήθησης για δίχαλο Κ1
  4. Δίχαλο για συμπλέκτη 2 (K2)
  5. Ελατήρια υποβοήθησης για το δίχαλο K2
  6. Χωνάκι - Οδηγός
  7. Ρουλεμάν σύμπλεξης για τον K1 και K2
  8. Κάλυμμα συγκράτησης
  9. Βίδες συγκράτησης για δίχαλα
  10. Βίδες συγκράτησης για το χωνάκι-οδηγό
  11. Βίδες συγκράτησης για τα βηματικά μοτέρ

Renault_Scenic_III_GT_LuK5.jpg

Όπως αναφέρουμε πάντα, θα χρειστούμε ένα δικόλωνο ανυψωτικό, συμβατικά εργαλεία, δύο σασμανόγρυλλους (εάν δεν θέλουμε να στερεώσουμε το σύνολο κινητήρα κιβωτίου από το πλανω μέρος) και φυσικά τα ειδικά εργαλεία για την εξαγωγή και επανατοποθέτηση του ξηρού διπλού συμπλέκτη.

Renault_Scenic_III_GT_LuK6.jpg

Στα πρώτα στάδια των εργασιών ακολουθούμε τις παρακάτω διαδικασίες (εικόνες 3,4 και5):

  • Βάλτε το αυτοκίνητο σε δικόλωνο ανυψωτικό και στη συνέχεια αφαιρέστε το κάλυμμα, κινητήρα, τη μπαταρία και τη βάση της μπαταρίας.
  • Αφαιρέστε το κεντρικό τμήμα της γρίλιας τροπέτου καλοριφέρ, το κεντρικό τμήμα του εκτροπέα κάτω από τη γρίλια τροπέτου καλοριφέρ και το κουτί του φίλτρου αέρα. 

Renault_Scenic_III_GT_LuK7.jpg

Στη συνέχεια (εικόνες 6,7 και 8):

  • Αποσυνδέστε το φις από την ηλεκτροβαλβίδα ρύθμισης πίεσης υπερτροφοδοσίας.
  • Απομακρύνετε την καλωδίωση της ηλεκτροβαλβίδας ρύθμισης πίεσης υπερτροφοδοσίας.
  • Ξεκουμπώστε τον οδηγό καλωδίωσης της μπαταρίας  από την αριστερή κρεμαστή στήριξη.
  • Απομακρύνετε τον οδηγό καλωδίωσης της μπαταρίας από την αριστερή κρεμαστή στήριξη.
  • Ξεκουμπώστε τη ντίζα επιλογέα ταχυτήτων από το μπαλάκι στερέωσης επιλογέα, χρησιμοποιώντας ένα γερμανικό κλειδί,
  • τη ντίζα επιλογέα ταχυτήτων  από τη βάση και βάλτε την στην άκρη ώστε να μην εμποδίζει

Renault_Scenic_III_GT_LuK8.jpg

Επόμενο βήμα στη διαδικασία και πριν σηκώσουμε το αυτοκίνητο είναι να κλειδώσουμε το τιμόνι (υπενθυμίζουμε πως δεν έχει κλειδί) καθώς θα πρέπει να βγάλουμε τη γέφυρα μαζί με την κρεμαγιέρα (εικόνα 9).

Renault_Scenic_III_GT_LuK9.jpg

Οι εργασίες επισκευής συνεχίζοντσι με το αυτοκίνητο σηκωμένο και φυσικά τους τροχούς βγαλμένους.

Αφαιρούμε αρχικά την ποδιά του κινητήρα και το θόλο του αριστερού τροχού. Ξεκουμπώνουμε τα ακρόμπαρα και στερεώνουμε τη γέφυρα με έναν σασμανόγρυλλο και ξεβιδώνουμε τις βίδες που τη συγκρατούν
​​​​​​​(εικόνες 10,11,12).

Πάνω στο σασμάν

  • ​​​​​​​Ξεκουμπώστε από το μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων τον οδηγό της καλωδίωσης κινητήρα
  • το σωλήνα αναπνοής από το κιβώτιο ταχυτήτων και την επάνω βίδα  της καλωδίωσης κινητήρα από το κιβώτιο ταχυτήτων.
  • Αποσυνδέστε το φις του υπολογιστή του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων
  • Απομακρύνετε την καλωδίωση κινητήρα από το κιβώτιο ταχυτήτων.

Renault_Scenic_III_GT_LuK10.jpg

Αφαιρέστε τη μίζα και αδειάστε το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων (εικόνα 13).

Renault_Scenic_III_GT_LuK11.jpg

Αφαιρέστε (εικόνες 14,15,16):

  • το εμπρός αριστερό ημιαξόνιο
  • το εμπρός δεξιό ημιαξόνιο (προσοζή στη φωλιά της ενδιάμεσης τριβής)
  • τον εμπρός προφυλακτήρα
  • την τραβέρσα στήριξης ψυγείου
  • τη γέφυρα εμπρός άξονα 

Renault_Scenic_III_GT_LuK12.jpg

Ο δρόμος για την αφαίρεση του κιβωτίου ταχυτήτων είναι πλέον ανοιχτός, αφαιρώντας τις περιμετρικές βίδες του. Προσοχή χρειάζεται στην αφαίρεση του σασμάν λόγω του αυξημένου βάρους τους – χαρακτηριστικό των κιβωτίων διπλού συμπλέκτη, μιας και ο συμπλέκτης βρίσκεται μέσα στο κιβώτιο κατά την αφαίρεση (εικόνες 17 και 18).

Renault_Scenic_III_GT_LuK13.jpg

Η διαδικασία τοποθέτησης είναι πάντα αντίστροφη από αυτή της εξαγωγής, ελέγχοντας όμως πάντα τους οδηγούς  ευθυγράμμισης του κιβωτίου να είναι στη θέση τους και σε καλή κατάσταση. Η σύσφιξη του κιβωτίου φυσικά γίνεται με τη ροπή που προβλέπεται από τον κατασκευαστή και πριν αφαιρέσουμε το σασμανόγρυλο, καθώς κάτι τέτοιο θα προκαλούσε φθορά στο καρέ του νέου δίσκου.

Για την πλήρωση του κιβωτίου με βαλβολίνη, υπάρχει η κλασική τάπα στάθμης (εικόνα d).

Renault_Scenic_III_GT_LuK14.jpg

Στο αυτοκίνητο και βολάν διπλής μάζας αλλά και το συμπλέκτη (εικόνες 19,20 και 21).

Είναι προφανές πως η αντικατάσταση αυτή διαφέρει από αυτά που ξέρουμε μέχρι τώρα.

Renault_Scenic_III_GT_LuK15.jpg

Η βασική αρχή είναι πως κάθε δευτερεύον κιβώτιο κατασκευάζεται όπως ένα χειροκίνητο κιβώτιο στα πλαίσια της λειτουργίας. Ένας υποσυμπλέκτης είναι υπεύθυνος για το κάθε υποκιβώτιο. Και οι δύο συμπλέκτες είναι τοποθετημένοι σε δύο εμπλεγμένους πρωτεύοντες άξονες του κιβωτίου, στον εξωτερικό κοίλο άξονα και τον εσωτερικό συμπαγή άξονα. Οι ταχύτητες 1, 3, 5 εμπλέκονται από τον συμπλέκτη 1 (Κ1) και η ροπή μεταδίδεται στο κιβώτιο μέσω του συμπαγούς άξονα. Οι ταχύτητες 2, 4, 6 και η όπισθεν εμπλέκονται από τον συμπλέκτη 2 (Κ2) και η ροπή μεταδίδεται στο κιβώτιο μέσω του κοίλου άξονα.

Στα προηγούμενα χειροκίνητα κιβώτια με μονό δίσκο συμπλέκτη, ο συμπλέκτης είναι κλειστός κατά το ρελαντί. Ανοίγει με το πάτημα του πεντάλ συμπλέκτη, το οποίο αποσυνδέει τη μετάδοση ισχύος. Το γεγονός αυτό λαμβάνει χώρα μέσω του λεγόμενου συστήματος απεμπλοκής. 

Αντιθέτως, οι συμπλέκτες σε αυτό το σύστημα διπλού συμπλέκτη είναι ανοιχτοί κατά το ρελαντί. Κλείνουν, όταν ενεργοποιείται ο μοχλός εμπλοκής. Επομένως, αναφέρεται ως σύστημα εμπλοκής. Το mechatronics ενεργοποιεί εναλλάξ τους δύο μοχλούς εμπλοκής μαζί με τα ρουλεμάν εμπλοκής μέσω δύο εμβόλων. Οι μοχλοί εμπλοκής στηρίζονται με τα αντίστροφα ρουλεμάν και μεταφέρουν τη δύναμη στα ελατήρια μοχλών μέσω των ρουλεμάν εμπλοκής.
​​​​​​​
Έτσι, κλείνει ο αντίστοιχος συμπλέκτης. Η φθορά των δίσκων στους συμπλέκτες αντισταθμίζεται από μια ενσωματωμένη διάταξη αυτο-ρύθμισης. Με αυτό τον τρόπο, οι διαδρομές και των δύο εμβόλων στο mechatronics διατηρούνται πάντα σταθερές καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής.

Renault_Scenic_III_GT_LuK16.jpg

  1. Δακτύλιος κίνησης με πλάκα πίεσης για Κ1
  2. Κ1 Δίσκος
  3. Κεντρική πλάκα
  4. K2 Δίσκος
  5. K2 πλάκα πίεσης
  6. Χτένια με διάταξη ρύθμισης για Κ2
  7. Κάλυμμα συμπλέκτη με διάταξη ρύθμισης για Κ1
  8. Κ1 Χτένια
  9. Κάλυμμα συγκράτησης
  10. Τερματικός δακτύλιος

Renault_Scenic_III_GT_LuK17.jpg

Για την επισκευή είναι προφανές πως χρειάζεται ειδικό εργαλείο (βασικό κιτ εργαλείων και σετ για Renault)

  1. Εξολκέας με τρίχαλο και εξάρτημα πίεσης
  2. 3 ροζέτες
  3. 3 M10 βίδες με σπείρωμα μήκους 100 mm
  4. 3 M10 βίδες με σπείρωμα μήκους 160 mm
  5. Γωνιακό μυτοτσίμπηδο
  6. Μαγνήτης
  7. Βάση κιβωτίου με ρύθμιση ύψους
  8. 2 τάπες για τις οπές του διαφορικού
  9. Εργαλείο επαναφοράς ΒΔΜ
  10. Κλειδί απασφάλισης
  11. Ειδικό διπλό κλειδί
​​​​​​​
  1. Οδηγός πίεσης για Ford, Renault, Dacia και Smart
  2. Οδηγός εξαγωγής για Ford, Renault, Dacia και Smart
  3. Πείρος ασφάλισης
  4. Οδηγός πίεσης για Hyundai και Kia
  5. Πλάκα στήριξης για Hyundai και Kia
  6. Σπειροειδής πείρος με λεπτό σπείρωμα για Hyundai και Kia
  7. Αποστάτης
​​​​​​​

Η Schaeffler παρέχει πλήρη τεχνική υποστήριξη για την αντικατάσταση του ξηρού διπλού συμπλέκτη. Ο στόχος είναι να δημιουργήσουμε το αναγκαίο τεχνικό υπόβαθρο και να σας παρέχουμε τις απαραίτητες λύσεις και γνώσεις ώστε να αποκτήσετε άριστο επίπεδο τεχνογνωσίας στη λύση επισκευής του διπλού συμπλέκτη.
Τεχνικά σεμινάρια διοργανώνονται και πραγματοποιούνται συχνά μέσα στο έτος και σε όλόκληρη τη χώρα και όλα περιλαμβάνουν θεωρητική αλλά κυρίως πρακτική εξάσκηση και εξαγωγή-επανατοποθέτηση όλων των αναφερόμενων διπλών συμπλεκτών.
Όπως είναι αντιληπτό, οι θέσεις είναι περιορισμένες και με σκοπό να συμμετέχουν όλοι στο πρακτικό μέρος και στη σωστή χρήση των ειδικών εργαλείων. Απευθυνθείτε στου τοπικούς σας εμπόρους και προμηθευτές σας για την εκδήλωση ενδιαφέροντος καθώς και στην έγκαιρη συμμετοχή σας.